Pirmdiena, 31.03.2025 13:56
Atvars, Gvido
Trešdiena, 26. marts, 2025 10:54

Unikālās situācijas un atšķirīgās vajadzības, ko daudzos gadījumos atrisina izglītības izvēles brīvība

Viktorija Slavinska-Kostigova
Unikālās situācijas un atšķirīgās vajadzības, ko daudzos gadījumos atrisina izglītības izvēles brīvība
Veinbergu ģimene. Foto no personīgā arhīva
Trešdiena, 26. marts, 2025 10:54

Unikālās situācijas un atšķirīgās vajadzības, ko daudzos gadījumos atrisina izglītības izvēles brīvība

Viktorija Slavinska-Kostigova

Zināms, ka priekšlikumu iesniegšana Saeimas Izglītības, zinātnes un kultūras komisijas ierosinātajiem Likumprojekta grozījumiem Izglītības likumā tiks pagarināta līdz 8. aprīlim. Un daudzus vecākus, kā arī tālmācības skolu satraucošais jautājums par šis izglītības formas iespējamu ierobežošanu tiks skatīts aprīļa beigās. "Apsvērumi, kādēļ ģimenes izvēlas tālmācību, ir ļoti dažādi. Ir vairāk jādomā, kā šo procesu atbalstīt un veicināt kvalitāti, nevis domāt par tālmācības slēgšanu," pārliecināta Ikšķilē dzivojošā Veinbergu ģimene. OgreNet uzklausīja viņu pēdējo divu gadu tālmācības pieredzi. Maijā vecākais dēls Filips beigs 5. klasi.

Mamma Sanita pārliecināta, ka tālmācības mācīšanās formāts ir labākais viņu vecākajam dēlam. Pēc vairāku gadu mājmācības pieredzes, Filips ir vienu gadu mācījies klātienē valsts skolā. Kā atceras mamma, bija vēlme iegūt šo klātienes skolas pieredzi, tomēr pēc skolas solā pavadītā gada pats dēls izteicis vēlmi, ka vēlas tomēr mācīties no mājām. 

"Tas, ko citi sauc par socializāciju, mūsuprāt, bija degradējoša socializācija ar daudz rupjībām, pervesijām un vecumam neatbilstošu saturu, kas bija tieši klasesbiedru vidū sastopams. Mūsu dēls mājās nāca stresains, lai arī pāri viņam neviens nedarīja. Sapratām, ka viņš nejūtas labi tik lielā kolektīvā, kurā kādiem klasesbiedriem bija arī disciplīnas problēmas.

"Mūsu dēlam patīk attālinātais mācību formāts, viņš ir apmierināts ar izvēlēto tālmācības skolu un skolotājiem, kas māca. Viņam ir izveidojušās ļoti sirsnīgas un draudzīgas attiecības ar klasesbiedriem. Digitālais formāts netraucē bērniem komunicēt. Skolotāji ir ļoti iesaistīti mācību procesā, tas ir pietuvināts skolas modelim. Ir jāapmeklē katra mācību stunda. Tas no mums vecākiem noņemt šo lielo atbildību par mācību procesa vadīšanu, kāds, piemēram, ir mājmācībā," stāsta Sanita.

Viņa redz, ka dēls ir atkal kļuvis emocionāli stabilāks, ir mierīgāki rīti, mācību process esot daudz kvalitatīvāks. Sanita uzsver - šo ieguvumu dēļ es uzskatu, ka tālmācību nedrīkst nekādā gadījumā aizliegt. 

mceu_68373933411742973410538.jpg

Brālis Filips ar māsu un jaunāko brāli. Foto no ģimenes personīgā arhīva

Būtiska Veinbergu ģimenē ir iespēja būt iesaistītiem un klātesošiem bērna personības izaugsmē un vērtību pilnveidē. "Bērns jau veidojas par nākamo pieaugušo ar savu dzīves uztveri un vērtību sistēmu. Mēs kā vecāki, esot bērnam tuvumā, varam veicināt emocionālās inteliģences attīstību un veselīgu attieksmi pret mācību procesu," skaidro Sanita. Tā neatņemama sastāvdaļa ir grāmatu lasīšana. Aizvadītajā vasarā vien izlasītas vairāk nekā 40 grāmatas - bērnu literatūra, biogrāfijas, piedzīvojumu grāmatas un arī par finansēm un kristīgo ticību.