Linda Liepa raksta: “Vēlos pabrīdināt visus! Šonakt naktī (9.11) ap plkst. 1:00 manai vīra mātei zvanīja krāpnieki . Zvanīja no diviem dažādiem telefona numuriem. Pirmo viņa nepacēla, otro pacēla. Paceļot telefonu, ome šokā – krāpnieki runāja manas meitas vārdā/balsī!”
Teksts apmēram šāds: “Ome, te zvana tava mazmeita (vārdu nenosauca ), lūdzu, palīdzi man, mani grib nolaupīt kaut kādi čigāni.” Vīra māte jautā: “Kur tu esi?” Atbilde: “Pie "ORIGO"!” Un vīra māte uzreiz nometa klausuli. Viss.
Uzreiz zvans mums, nakts... neko nesaprotam, vīra māte stāsta sarunu, vīrs uzreiz skrien uz meitas istabu pārbaudīt, viss kārtībā – guļ. Pa miegam neko jau līdz galam nevar saprast.
Tāpēc, mīļie cilvēki, lūdzu sargājam viens otru! Brīdinām savus bērnus, vecākus un vecvecākus. Šādiem cilvēkiem nekas nav svēts. Lai mierīga nedēļas nogale!”
Kā sevi pasargāt?
Daži ieraksta komentētāji norādījuši, ka tas ir mākslīgā intelekta darbs un pastāstījuši, kā viņiem izdodas iegūt citu balsis. Citiem ir kāds praktisks ieteikums.
“Visus apsveicu ar mākslīgo intelektu, lielākā daļa par to fano. Lūk, rezultāts!” norāda ieraksta komentētāja Aiga Katkēviča. Druvis Freimanis piebilst: “Lai ko šādu īstenotu, ir nepieciešami fragmenti ar konkrētā cilvēka balsi. To var iegūt, ja cilvēks ir publiskojis kādu video, kurā runā vai veicis sarunu ar krāpnieku, kurš sarunu ierakstījis. Risinājums, nezinu, starp tuviniekiem jāievieš kodētas frāzes, ko izmanto ārkārtas gadījumos, gadījumos, kad steidzīgi kaut kur jāskaita nauda, protams, kodētās frāzes apmaina personiski, neizmantojot tīmekli.”
Kristine Zelts arī iesaka ģimenē ieviest kodētas paroles: “Ir jāizveido "parole" ģimenei, kaut kāds vārds, ko zina tikai savējie, lai varētu pārbaudīt. Šis jau ir dzirdēts ārzemēs.”
Uzdodas par mobilo sakaru operatoriem
Šis nav vienīgais veids, kādā krāpnieki cenšas izvilināt naudu no cilvēkiem. Ziņu aģentūra LETA jau vēstīja, ka krāpnieki, uzdodoties par mobilo sakaru operatoriem SIA "Latvijas mobilais telefons", "Tele2" un "Bite Latvija", cenšas izvilināt personas datus, liecina informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijas "Cert.lv" publicētais paziņojums.
Tāpat krāpnieki mēģina panākt, ka zvana saņēmējs ievada "Smart-ID" kodu vai veic citas darbības it kā savas identitātes apstiprināšanai, draudot ar līguma izbeigšanu un SIM kartes slēgšanu. "Cert.lv" aicina šādas sarunas pārtraukt.