Piektdiena, 18.04.2025 11:05
Jadviga, Laura
Pirmdiena, 7. aprīlis, 2025 19:35

Pērn puse no mazajiem pacientiem varēja palīdzību saņemt Ogres rajona slimnīcā, nevis doties uz Rīgu

Viktorija Slavinska-Kostigova
Pērn puse no mazajiem pacientiem varēja palīdzību saņemt Ogres rajona slimnīcā, nevis doties uz Rīgu
Publicitātes foto
Pirmdiena, 7. aprīlis, 2025 19:35

Pērn puse no mazajiem pacientiem varēja palīdzību saņemt Ogres rajona slimnīcā, nevis doties uz Rīgu

Viktorija Slavinska-Kostigova

Kādēļ rindā var nākties gaidīt pat vairākas stundas un kas ietekmē dežūrārstu skaitu vakara stundās Bērnu slimnīcas Neatliekamās medicīnas centrā? Pēc visai kritiska kāda tēta Facebook ieraksta, OgreNet sazinājās ar Bērnu slimnīcas Neatliekamās medicīnas centra (NMC) vadītāju Marku Roni. Ogres novada vecākiem viņš atgādina, ka neatliekamā medicīniskā palīdzība bērniem noteikti ir pieejama arī visu diennakti Ogres rajona slimnīcā. Palīdzība bērniem tiek sniegta šādos gadījumos: iekšķīgās slimības, infekcijas, ķirurģiskās slimības, galvas traumas, mugurkaula traumas, apdegumi, ekstremitāšu traumas, ginekoloģiskas slimības. Pērn Bērnu slimnīcas NMC palīdzība sniegta 1545 bērniem no Ogres pilsētas un novada. "No šiem gadījumiem 918 (59,4%) pēc triāžas* tika piešķirta zaļās prioritātes kategorija, kas liecina par nelielām traumām vai veselības stāvokli, kas neprasa ne neatliekamo, ne steidzamu medicīnisku palīdzību. Tātad, vairāk nekā puse no bērniem, kas tika atvesti uz Bērnu slimnīcas NMC 2024. gadā no Ogres pilsētas vai novada, varēja saņemt palīdzību Ogres rajona slimnīcā," skaidro M.Ronis.

Pirms vairākām dienām sociālajā tīklā Facebook kāds satraucies tētis pauda sašutumu par pieredzēto Bērnu slimnīcas Neatliekamās medicīnas centrā. Viņa sieva turp devusies ar sešgadīgo meitu, kura bija guvusi rokas traumu. Rindā nācies gaidīt trīs ar pusi stundas, lai arī pēc vecās bērnu slimnīcas renovācijas, iekšā viss ir moderni un skaisti, tomēr tajā vakarā četrās ārstiem paredzētajās darba vietās, manāms bijis tikai viens dežūrējošais ārsts. OgreNet uzklausīja satraukto tēti un vērsās ar jautājumiem arī pie Bērnu slimnīcas Komunikācijas nodaļas. 

"... mana meita nokrita uz roku, un, tā kā jau bija pieredze ar lūzumiem, sieva vakarā devās ar meitu uz slimnīcu. Uzņemšanas nodaļā ir darba vietas četriem dežūrējošiem ārstiem.
Uz reģistrācijas tāfeles (arī tur viss ir skaists un mūsdienīgs) pēc kārtas iedegas cipari 1 2 3 4, lai cilvēki varētu uzreiz doties uz pareizo vietu. Vienīgā problēma ir tā, ka šīs vietas ir paredzētas skaistumam nevis darbam. Jo patiesībā vienā darba vietā dežūrē viens ārsts. Viens. Mana sieva un meita gaidīja rindā trīs ar pusi stundas. No 18:00 līdz 21:30. Šajā rindā bija gan pusaudži, gan pavisam mazi bērni! Tad gaidīja vēl pusstundu uz rentgena izmeklējuma rezultātiem, tad vēl 15 minūtes meklēja izeju (nevar iziet tur, kur ienāca, nav nekādas norādes, personāls vicina roku - ejiet tur). Tad man ir jautājums, kāpēc viss šis skaistums, ja nav neviena, kas tajā strādātu?" tādu viedokli pauž sešgadnieces tētis Dmitrijs Trofimovs.

“Visticamāk, jautājums ir par ķirurgu pieejamību traumpunktā vakara stundās. Bērnu slimnīcas NMC D zonā pacienti pēc triāžas* nonāk, ja gadījums nav smags un nav nepieciešamības palikt ārstēties slimnīcā. Šajā zonā ir četri kabineti, no kuriem divos ķirurgi pēc pieraksta sniedz ambulatoros pakalpojumus, viens kabinets ir paredzēts traumpunktam un vēl viens ir palīgkabinets, kurā šuj brūces un veic citu traumu apstrādi. Traumpunkta darbu nodrošina četru līdz piecu ārstniecības personu komanda (viens ārsts, divi ārsta palīgi, māsa un māsu palīgs). Vakara stundās dežūrārstu komandā Bērnu slimnīcas NMC kopumā ir 10 ārsti, no kuriem viens ķirurgs ir B zonā, kur nonāk smagākie gadījumi, vēl viens ķirurgs vakara stundās ir traumpunktā (no pulksten 16.00 līdz pulksten 22.00), skaidro Bērnu slimnīcas Neatliekamās medicīnas centra (NMC) vadītājs Marks Ronis. Viņš klāsta, ka dežūrkomandās strādā noteikts speciālistu skaits, kas arī ietverts līgumā ar Nacionālo veselības dienestu (NVD). “Protams, īpašos apstākļos, kad ir sākas kādas infekcijas strauja  izplatība jeb epidēmija, cenšamies personāla skaitu pielāgot pacientu plūsmai, kas ir kopumā ir neprognozējama (piemēram, vienā svētdienā Bērnu slimnīcas NMC ierodas 160 pacienti, citā – 209),” tā M.Ronis. 

Par sešgadīgās meitenes tēta pausto jautājumu Facebook ierakstā, NMC pārstāvis komentē – “No ieraksta noprotams, ka pēc triāžas, kuru veic ārsta palīgs, bērns ir nonācis traumpunktā ar zaļās prioritātes kategoriju. Tas nozīmē, ka ārsta konsultāciju mums jānodrošina četru stundu laikā. Ja es pareizi saprotu ierakstā pausto, tad pacients Bērnu slimnīcas NMC pavadījis 3,5 stundas, kuru laikā notikusi ne tikai konsultācija, bet arī izmeklēšana un manipulācijas.”

Viņš piekrīt, ka ir nācies saņemt citu vecāku atsauksmes arī par ceļu uz slimnīcas izeju ilgāku meklēšanu  - “Jaunajā korpusā izveidota skaidra vizuālo norāžu sistēma, kuru izprotot, izdosies viegli atrast vajadzīgo. Aicinām nekautrēties un jautāt ceļu personālam.”

* Triāža ir process, ko izmanto, lai šķirotu pacientus pēc prioritātēm attiecībā uz medicīniskās palīdzības saņemšanu. Pareizi veicot triāžu, iespējams veiksmīgi organizēt pacientu plūsmu nodaļā, sniedzot ātrāku palīdzību tiem pacientiem, kuri no tās gūs lielāku labumu.