Būtiskākās izmaiņas:
- Jaunajā tarifu sistēmā tiktu saglabāts minimālās maksas princips, taču, lai šo tarifu salāgotu ar valstspilsētu sabiedrisko transportu, tiek noteikta minimālā braukšanas maksa: Rīgā – 1,50 eiro, citās valsts pilsētās, tai skaitā arī Ogrē – 1,00 eiro un ārpus valsts pilsētām – 0,70 eiro.
- Tarifa maksas izmaiņas mazos vai vidējos attālumos autobusos jaunajā tarifu sistēmā ir relatīvi nelielas un orientētas uz to, lai neradīto spiedienu uz pasažieriem, kuri bieži izmanto sabiedrisko transportu, taču izmaiņu rezultātā ir arī atsevišķi gadījumi, kad pieaugums būs lielāks.
- Lai stiprinātu vilcienu kā sabiedriskā transporta mugurkaulu, jau esošajos vilciena un autobusu savienojumos Aizkrauklē, Tukumā, Krāslavā un Dagdā plānots ieviest jaunu biļešu veidu Vilciens+, ar kuru īsos braucienos ar autobusu uz vai no vilciena pieturas punkta varēs braukt bez papildus maksas vai par minimālu samaksu.
- No 1. aprīļa vilcienos būs vienreizējās, 1, 3, 5 un 30 dienu biļetes, bet reģionālajos autobusos – vienreizējās biļetes un esošās mēneša biļetes.
- Līdz brīdim, kad vilciena un autobusu pārvadājumos tiks vienādoti visi biļešu veidi, abos pārvadājumu veidos ieviešot arī 10 un 20 braucienu biļetes, autobusu pārvadājumos tiek saglabāti līdzšinējie biļetes viedi 10 – 19 braucieniem, 20 – 34 braucieniem un 35 un vairāk braucieniem.
- 30 dienu biļete regulārajiem pasažieriem. Ja esošā mēnešbiļete vilcienā pasažierim atmaksājās pēc 33 braucieniem un autobusā pēc 41 brauciena, pēc jaunās tarifu sistēmas ieguvums pasažierim vilcienos un autobusos būs jau no 21. brauciena. Līdz ar to pasažieri, kuri sabiedrisko transportu lieto bieži, maksās mazāk. No 1. aprīļa šis princips tiks ieviests vilcienos un autobusos, kuros pasažieriem jau tiek piedāvātas mēneša biļetes.
Pasažieriem jāņem vērā, ka līdz 2024. gada 31. martam (ieskaitot) iegādātās biļetes būs derīgas līdz attiecīgās biļetes derīguma termiņa beigām, savukārt no 1. aprīļa visas biļetes tiks pārdotas tikai un vienīgi pēc jaunā tarifa. Precīzu informāciju par jaunajām biļešu cenām pasažieri varēs iegūt biļešu tirdzniecības vietās vai pie pārvadātājiem. Elektroniski iegādātās biļetes mobilajās aplikācijās un internetā pasažieriem ir lētākas. Mērķis ir mainīt pasažieru paradumus un veicināt biļetes neiegādāties pie vadītāja vai kasēs.
Precīzu informāciju par jaunajām biļešu cenām pasažieri varēs iegūt biļešu tirdzniecības vietās vai pie pārvadātājiem!
Savukārt, Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) aicina atlikt jaunās reģionālās sabiedriskā transporta tarifu un biļešu sistēmas ieviešanu līdz šī gada 1.jūnijam.
LPPA aicina Sabiedriskā transporta padomi nekavējoties sasaukt ārkārtas sēdi un atlikt jaunās tarifu politikas ieviešanu, kas paredzēta no šī gada 1.aprīļa, lai dotu laiku tarifu tabulu kļūdu labošanai, tarifu kvalitatīvai ieviešanai, kā arī dotu laiku pašvaldībām sagatavoties jauno tarifu piemērošanai skolēnu pārvadājumiem.
Asociācijas ieskatā Satiksmes ministrija un Sabiedriskā transporta padome nevar nodrošināt savlaicīgu rīcību pārdomātām darbībām sabiedriskā transporta pakalpojumu iepirkumu veikšanā, līgumu slēgšanā, līgumu nosacījumu izpildē un kontrolē no "Autotransporta direkcijas" (ATD) puses.
Kā norāda LPPA, visspilgtāk situāciju patlaban atspoguļo jaunās cenu politikas ieviešana reģionālās nozīmes maršrutu tīklā, kurai jāsāk darboties jau no šī gada 1.aprīļa.
Asociācijā informē, ka, neskatoties uz to, ka pārvadājumu līgumos noteikts, ka pārvadātāji jāiepazīstina ar jauno tarifu tabulām 30 dienas pirms to stāšanās spēkā, atsevišķi pārvadātāji tarifu tabulas, turklāt kļūdainas, saņēma 20. un 21.martā, kas padara praktiski neiespējamu kļūdu izlabošanu pārvadātāju pusē un tarifu ieviešanas nodrošināšanu līdz 1.aprīlim.
LPPA norāda, ka pēc līgumu nosacījumiem visa atbildība par tarifu ieviešanu un piemērošanu ir pārvadātāju kompetencē, kā arī maršrutu izpildēs iesaistītajās autoostās ir paredzēta desmit dienu biļešu iepriekšpārdošana, kas šādā situācijā pasažieriem nav iespējama.
Jauno tarifu ieviešana daudzviet ietekmē arī skolēnu pārvadājumus, bet ne visas pašvaldības ir informētas par tarifu politikas maiņu, atzīmē asociācijā.
Asociācija vērš uzmanību, ka šajā gadījumā netiek ievēroti Ministru kabineta noteikumi par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtību maršrutu tīklā, kur noteikts, ka izmaiņas par braukšanas maksas izmaiņām publiski ir jāizziņo desmit dienas pirms izmaiņu stāšanās spēkā.
Attiecīgi LPPA uzsver, ka šādos apstākļos ne sabiedriskā transporta uzņēmums - pasažieru pārvadātājs, ne autobusa vadītājs reisā nevar uzņemties atbildību par jaunajām biļešu cenām un to pamatotības skaidrošanu pakalpojuma saņēmējam - pasažierim.